רישיון נהיגה מקנה לנהג את האפשרות לנהוג על כלי הרכב שהוא הוכשר עליו. ישנם שלל סוגי רישיונות נהיגה בישראל ובכתבה זו נכיר אותם, נבחן את היתרונות של כל אחד וכיצד מוציאים אותם.

רגע לפני בחינת סוגי הרישיונות חשוב להבין את ההבדלים הבסיסיים בניהם. ההבדל הראשון הוא באופן השימוש כאשר רישיון פרטי למכונית (סוג B) מאפשר לנהג להשתמש ברכב במשקל עד 3.5 טון, עם עד 8 נוסעים בנוסף לנהג ולצרכים פרטיים בלבד.

סוגי רישיונות נהיגה בישראל, המגבלות והאפשרויות

ישנם מספר סוגי רישיונות נהיגה בישראל. ההבדלים בניהם הם: סוג הרכב המיועד לנהיגה, מספר הנוסעים שאפשר להסיע ותנאי הוצאת הרישיון:

דרגה 2A – רישיון לרכב דו גלגלי בנפח של עד 125 סמ"ק כשהרכב בעל מנוע אשר לא עולה על 14.9 כוחות סוס. בעבר רישיון זה היה עבור רכב דו גלגלי עד 50 סמ"ק אך שונה. הוצאת רישיון זה נחשבת לפשוטה יחסית ואפשר להוציא אותו החל מגיל 16 (ילדים מתחת לגיל 17 חייבים בהסכמת אפוטרופוס).

דרגה 1A – רישיון לרכב דו גלגלי בנפח של עד 400 סמ"ק ושאינו עולה על 47.46 כוחות סוס. בעבר רישיון זה היה לרכב דו גלגלי בנפח של עד 500 סמ"ק. אפשר להוציא את הרישיון החל מגיל 18 ונדרשים מינימום 15 שעות לימוד מעשי או שמונה שיעורים לבעלי רישיון דרגה 2A.

דרגה A – רישיון לרכב דו גלגלי שנפחו עולה על 400 סמ"ק. לצורך הוצאת הרישיון יש להיות בעלי רישיון מסוג 1A במשך שנה או יותר. הגיל המינימלי הוא 21 ויש לעבור לפחות 8 שיעורי נהיגה לפני הגעה למבחן הנהיגה.

דרגה B – רישיון לרכב מנועי אשר משקלו לא עולה על 3.5 טון. הנהג רשאי להסיע עד 8 נוסעים נוספים והסיע נגרר במשקל של עד 1.5 טון. אפשר להוציא את הרישיון מגיל 16.5 ולאחר מינימום 28 שיעורי נהיגה.

דרגה 1C – רישיון נהיגה על רכב מסחרי במשקל של עד 12 טון ונגרר עד 3.5 טון. ניתן להוציא את הרישיון לאחר גיל 18 ונדרשים מינימום 32 שיעורי נהיגה. בעלי רישיון B חייבים במינימום 20 שיעורי נהיגה.

דרגה C – רישיון נהיגה על רכב מסחרי או רכב עבודה שמשקלו עולה על 12 טון. הגיל המינימלי להוצאת הרישיון הוא גיל 19 ונדרשים לפחות 20 שיעורים מעשיים. כמו כן, יש לעבור קורס נהגי רכב משא כבד ומבחן עיוני בהתאם.

דרגה 3D – רישיון לנהיגה על אוטובוס זעיר פרטי. כדי להוציא רישיון זה יש להיות בעלי ותק רישיון מסוג B במשך שנתיים או יותר. יש לעבור קורס נהיגה עיוני לנהיגה על רכב ציבורי.

דרגה 1D – רישיון לנהיגה על רכב ציבורי מסוג מונית או אוטובוס זעיר ציבורי במשקל של עד 5 טון והסעת עד 16 נוסעים. הגיל המינימלי להוצאת רישיון הוא 21. יש לעבור קורס נהיגה עיוני לנהיגה על רכב ציבורי.

דרגה D – רישיון נהיגה על אוטובוס. הגיל המינימלי להוצאת רישיון הוא 21. בעלי רישיון B חייבים לפחות 40 שיעורי נהיגה ובעלי רישיון 1C חייבים לפחות 30 שיעורי נהיגה. בנוסף, יש לקחת קורס עיוני לנהיגה על רכב ציבורי.

דרגה E+C – רישיון לרכב מנועי מסחרי שמשקלו, כולל הנגרר לא יעלה על 3.5 טון. ניתן להוציא את הרישיון החל מגיל 20 ויש צורך במינימום 12 שיעורים מעשיים או 8 שיעורים על רכב מחובר. כדי לקבל רישיון יש לעבור קורס נהגי רכב כבד.

שיחה עם נציג

עלות רישיון

0
לזכאי מלגה

לפרטים נוספים

מכללת גלגלים